love in a restaurant, toasting glasses of wine, celebrating Valentine's Day

Czy osoba z ChAD potrafi kochać?

Choroba afektywna dwubiegunowa określana również jako zaburzenia afektywne dwubiegunowe w przeszłości nazywana była również cyklofrenią. Cechuje się ona występowaniem epizodów depresyjnych oraz manii, a także hipomanii, a także epizodów mieszanych. Wokół tego, czy facet z chorobą dwubiegunową lub kobieta z tą dolegliwością potrafi kochać narosło wiele mitów. Sprawdź nasz artykuł na ten temat.

Kobieta lub facet z chorobą dwubiegunową — objawy

Czy osoba z ChAD potrafi kochać? Jak żyć z osobą dwubiegunową? Aby odpowiedzieć na te jakże ważne pytania, konieczne jest zrozumienie, w jaki sposób funkcjonuje osoba chora. Choroba afektywna dwubiegunowa (ChAD) to tak naprawdę grupa zaburzeń afektywnych, czyli zaburzeń nastroju, które charakteryzują się nawrotami epizodów depresyjnych, hipomaniakalnych or, a także mieszanych o różnej postaci, przebiegu, nasileniu oraz odpowiedzi na leczenie.

Jak zachowuje się osoba z chorobą dwubiegunową w fazie depresji? Przede wszystkim odczuwa ona obniżony nastrój, przygnębienie i smutek, spadek energii życiowej, poczucie winy i beznadziei, a także zaniżoną samoocenę. W tej fazie pacjent cierpi między innymi z powodu utraty zainteresowań, spowolnienia myślowego, osłabienia popędu seksualnego, a także zaburzeń snu, apetytu, koncentracji, uwagi oraz pamięci.

Kobieta lub facet z chorobą dwubiegunową w okresie manii odczuwa natomiast znaczne podwyższenie nastroju, a nawet euforię, nadmierne poczucie radości, nadpobudliwość wesołkowatość oraz wzrost aktywności psychoruchowej i siły życiowej. W takich stanach chory traci hamulce społeczne i przestaje odczuwać strach. Cechuje go również zawyżona samoocena oraz poczucie wszechmocy.

W trakcie hipomanii natomiast osoba chora sygnalizuje dobre samopoczucie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Zgłasza natomiast nieco podwyższony nastrój oraz mniejszą potrzebę snu. Ma również skłonność do podejmowania lekkomyślnych i ryzykownych decyzji. Zwykle jednak zachowuje przy tym krytycyzm oraz zdolność kontroli swoich zachowań.

Epizody mieszane z kolei, o których także wspomnieliśmy, charakteryzują się natomiast jednoczesnym występowaniem u chorego cech depresji, manii, a także hipomanii. Nastrój osoby chorej może się zmieniać kilka razy w ciągu tygodnia, a nawet jednego dnia.

Chad brak uczuć — czy to prawda?

Jeżeli ktoś uważa, że ChAD = brak uczuć, to jest w błędzie. Osoba ze zdiagnozowaną chorobą dwubiegunową zdecydowanie potrafi kochać. Objawy, których doświadcza, a także trudności, które się z nimi wiążą w żaden sposób nie odbierają chorej osobie szansy na normalne i zdrowe związki. Konieczne jednak jest bycie pod stałą kontrolą lekarza, a także psychoterapeuty. Jeżeli natomiast zastanawiasz się, czy Ciebie lub kogoś z Twoich bliskich dotyczy choroba afektywna dwubiegunowa, koniecznie zapisz się na terapię online, aby dowiedzieć się więcej na temat źródeł Twoich problemów oraz je rozwiązać. Śmiało wykonaj również test na dwubiegunowość, który jest dostępny online na naszej stronie internetowej.

Jak kocha osoba z ChAD?

Być może wpisałeś w wyszukiwarce Google frazę „ChAD a miłość” i zastanawiasz się, jak wygląda związek z osobą chorą albo jak kocha osoba z ChAD. Przede wszystkim musisz pamiętać, że jest on związany z pewnymi wyzwaniami. Człowiek, który jest w stanie neutralnym, czyli w stanie emisji szanuje siebie i zaspokaja swoje potrzeby. Dba także o potrzeby drugiej strony w relacji. Z kolei w fazie depresyjnej u osoby z ChAD może pojawić się nienawiść do siebie. Nie spełnia on swoich oczekiwań i najczęściej z nikim o tym nie rozmawia. Może się również zdarzyć, że na takim etapie facet z chorobą dwubiegunową lub kobieta z chorobą dwubiegunową jest nieprzyjemna, opryskliwa i wredna dla najbliższych. Trudno jest takiej osobie kontrolować negatywne emocje.

Z kolei w fazie hipomanii oraz manii osoba, z którą jesteś w związku, może być nadmiernie pobudzona. W związku z tym jej zachowanie może być dla Ciebie czasami przytłaczające. Podobnie również możesz obawiać się tego, czy facet z chorobą dwubiegunową lub kobieta z tymi dolegliwościami nie podejmie pochopnych decyzji, które będą rzutować na Wasze dalsze życie. Na szczęście przy odpowiedniej farmakoterapii oraz korzystając ze wsparcia psychoterapeuty online możliwe jest zapobiegnięcie takim sytuacjom.

Jak żyć z osobą dwubiegunową?

Wpisałeś w oknie wyszukiwania “ChAD a miłość” i zastanawiasz się, jak wygląda życie z osobą, która cierpi na zaburzenia dwubiegunowe. Taki związek może być nie lada wyzwaniem, ale z odpowiednim wsparciem oraz zrozumieniem jest możliwe. Nasze wskazówki oprócz zachowywania stałego kontaktu z psychoterapeutą oraz psychiatrą to:

• edukowanie się na temat choroby,
  • zachowanie cierpliwości,
  • zachowanie spokoju,
  • angażowanie się w proces leczenia,
  • ustalenie granic,
  • jasne komunikowanie się,
  • nieobwinianie siebie.

Jeżeli będziesz edukować się na temat choroby, będzie Ci łatwiej zrozumieć potrzeby drugiej osoby. Zachowanie cierpliwości z pewnością Ci się przyda, gdyż facet z chorobą dwubiegunową lub kobieta z tą dolegliwością nie zawsze jest w stanie kontrolować swoje emocje. Angażowanie się w proces leczenia natomiast może oznaczać na przykład Twoje uczestnictwo w niektórych sesjach psychoterapii.

Ustalenie granic oznacza, że gdy bliska Ci osoba zachowuje się w sposób, który jest dla Ciebie szkodliwy, powinieneś wyraźnie dać do zrozumienia, że nie będziesz akceptować takiego zachowania. Jasne komunikowanie to przede wszystkim mówienie o Twoich uczuciach oraz potrzebach. Odpowiedź na pytanie “Czy osoba z ChAD potrafi kochać?” brzmi: tak, ale potrzebna jest odpowiednia komunikacja. Nie możesz się również obwiniać. Nie jesteś przyczyną zaburzeń dwubiegunowych u osoby, z którą jesteś w związku i nie masz również kontroli nad jej zachowaniami.

Stosując się do naszych wskazówek, a także mając kontakt ze specjalistami, możesz prowadzić w pełni satysfakcjonujące życie z osobą zmagającą się z ChAD.

CHaD a miłość — możliwości terapii

Każda kobieta oraz facet z chorobą dwubiegunową potrzebuje nie tylko farmakoterapii, ale również psychoterapii. Na szczęście możliwości jest naprawdę sporo. Chodzi tutaj między innymi o:

• konsultacje psychologiczne,
  • terapię poznawczo-behawioralną,
  • terapię kognitywną, czyli poznawczą,
  • terapię psychodynamiczną,
  • terapię systemową,
  • terapię humanistyczną,
  • terapię Gestalt oraz
  • terapię psychoanalityczną.

Bycie pod opieką psychiatry, który ma doświadczenie w pracy z pacjentami zmagającymi się z chorobą afektywną dwubiegunową także ma ogromne znaczenie. Zarówno nasi psychoterapeuci, jak i psychiatrzy mają wieloletnie doświadczenie oraz szerokie umiejętności, dzięki którym pomagają chorym osobom funkcjonować możliwie najlepiej. Ty natomiast jako osoba, która jest związana z kimś, kto choruje na ChAD, dzięki psychoterapii będziesz lepiej wiedzieć, jak żyć z osobą dwubiegunową. Bardzo często osoby z najbliższego otoczenia chorego także biorą bowiem udział w sesjach terapeutycznych.

Czy osoba z ChAD potrafi kochać — podsumowanie

Choroba afektywna dwubiegunowa, znana też jako ChAD, była w przeszłości określana jako cyklofrenia. Charakteryzuje się ona występowaniem epizodów depresji, manii, hipomanii oraz epizodów mieszanych. Istnieją mity sugerujące, że osoby z ChAD nie potrafią kochać. Absolutnie nie jest to prawda. Osoby z chorobą dwubiegunową z pewnością mają zdolność do kochania, ale ich choroba może wpłynąć na to, w jaki sposób wyrażają i przeżywają uczucia.

W fazie depresyjnej facet z chorobą dwubiegunową może odczuwać obniżony nastrój, poczucie winy, zaniżoną samoocenę i inne symptomy, które mogą wpłynąć na jego zachowanie wobec innych. W fazie manii lub hipomanii osoby mogą być nadmiernie pobudzone, co również może wpłynąć na ich relacje z innymi.

Mimo tych trudności, z odpowiednim wsparciem i terapią, osoby z ChAD mogą mieć zdrowe i satysfakcjonujące związki. Kluczem jest edukacja na temat choroby, cierpliwość, zaangażowanie w proces leczenia i jasna komunikacja.