Student woman finding it difficult at study and comprehend scool tasks

ADHD – co to jest?

Problemy z koncentracją, zapominalskość, nadpobudliwość — osoby o tych cechach często są określane jako niefrasobliwe lub po prostu źle wychowane. Okazuje się, że w wielu przypadkach tego typu zachowania mają głębsze podłoże. Jest nim ADHD, nazywane również Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi. Jeśli chcesz poszerzyć swoje horyzonty na temat tej przypadłości, poniżej znajdziesz kompleksowy poradnik na temat różnych obszarów tego zagadnienia.

ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej) – definicja

Zgodnie z powszechnie uznawaną definicją ADHD (z angielskiego: Attention Deficit Hyperactivity disorder) to zaburzenie neurorozwojowe charakteryzujące się trudnościami w skupieniu, nadpobudliwością i impulsywnością. Mimo że ta definicja napawa obawą, to współczesna psychiatria zaczyna postrzegać ADHD z nieco — wręcz optymistycznej — perspektywy. 

ADHD postrzegane jako specyficzny typ osobowości

Na popularności zyskuje nowe podejście do spojrzenia na ADHD — zakłada ono, że różnice w mózgu osoby dotkniętej tym zaburzeniem, mogą być źródłem wielu korzyści, które można przekuć na swoją korzyść. 

Mimo tego optymistycznego postrzegania Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi warto na początku spojrzeć na zagadnienie w sposób tradycyjny. W końcu w wielu przypadkach symptomy  ADHD stanowią przyczynę trudności na wielu polach codziennego życia. 

Dane na temat populacji osób z ADHD

Jeżeli chodzi o częstość występowania ADHD, według danych z 2020 roku zaurzenie dotykało 366 milionów osób na całym świecie. 

Warto zaznaczyć, że ADHD jest zaburzeniem, które dwukrotnie częściej diagnozuje się u chłopców niż u dziewcząt.

Obecna tendencja sprawia, że coraz częściej diagnozuje się ADHD u osób dorosłych.

Zmagasz się z objawami ADHD? Sprawdź nasz Niezbędnik ADHDowca

Objawy, które wskazują na występowanie ADHD

Wiele osób słysząc o objawach wskazujących na występowanie ADHD, zaczyna samodzielnie zgłębiać informacje na temat tego zaburzenia. Aby ułatwić Ci tę pracę, poniżej prezentujemy objawy, które mogą sugerować, że masz do czynienia właśnie z ADHD.

Objawy ADHD występujące u dzieci

Dziecko z ADHD może wykazywać następujące symptomy z koncentracją:

  • nie potrafi skupić się na wykonywanej czynności przez dłuższy czas;

  • często popełnia błędy wynikające z zaburzenia uwagi;

  • sprawia wrażenie osoby zapominalskiej;

  • ma problem z wykonywaniem żmudnych zadań, które są czasochłonne;

  • wykazuje trudności w podążaniu za poleceniami;

  • przeskakuje z zadania na zadanie;

Zaburzenia zachowania związane z nadpobudliwością psychoruchową u dzieci:

  • nie potrafi usiedzieć w miejscu — zwłaszcza gdy wokół panuje cisza i spokój;

  • ciągle się wierci (zwłaszcza na lekcjach w szkole);

  • ma problem z konsekwentnym wykonywaniem zadań od początku do końca;

  • działa, zanim pomyśli;

  • przerywa swoim rozmówcom — dopowiada za nich zdania;

  • ma upośledzony system identyfikowania zagrożeń;

Cześć powyższych objawów jest typowa dla dzieci w wieku szkolnym i młodzieży. Gdy osoby doarstają, część z symptomów ustępuje, np. są internalizowane — tak może być przy ciągłym wierceniu się. 

Objawy u osób dorosłych z ADHD

Rozpoznanie ADHD w wieku dorosłym jest nieco trudniejsze. Z tego powodu konieczna jest ocena objawów, które występują w dorosłości w odniesieniu do doświadczeń z okresu dzieciństwa. 

Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej u osób dorosłych charakteryzuje się następującymi cechami:

  • Nieprzywiązywanie dużej wagi do szczegółów;

  • Rozpoczynanie kilku zadań jednocześnie i brak ich finalizacji;

  • Trudności w organizowaniu zadań;

  • Problem z priorytetyzacją zadań;

  • Gubienie lub zapominanie, gdzie zostawiło się rzeczy;

  • Nerwowość;

  • Problem z pozostawaniem w ciszy;

  • Zmienność nastroju;

  • Ograniczone możliwości do działania w warunkach stresu;

  • Niecierpliwość;

  • Angażowanie się w niebezpieczne aktywności — np. szybka jazda samochodem.

Jak widzisz, wymienione powyżej objawy są wszechobecne i występują okresowo praktycznie u każdej osoby. Z tym że u osób neurotypowych pojawiają się one incydentalnie. U osób z ADHD stanowią one charakterystyczne cechy, które definiują sposób, w jaki postrzega je otoczenie. 

Hiperskupienie – ogromny atut osób z ADHD

Jak już wspomnieliśmy, nie należy traktować ADHD jako przykrej diagnozy. Ważne, aby akceptować swoje cechy i wyciągać maksimum korzyści z naszych zachowań. Taką cechą jest bez wątpienia tzw. hiperskupienie (często z angielskiego określane mianem hiperfocusu).

Hiperskupienie często jest określane mianem supermocy osób z ADHD. Jednak tylko wtedy ono będzie pozytywnie wpływać na funkcjonowanie danej osoby, gdy jego obecność będzie uświadomiona. Niestety zjawisko to może dotyczyć też zajęć mniej produktywnych takich jak granie na komputerze, czy całodzienne oddawanie się danej zabawie. 

Dowiedz się więcej: Czym jest Hyperskupienie?

Sprawdź czy masz ADHD

Diagnoza online + opinia psychologiczna

Schorzenia współwystępujące w przypadku dorosłych osób z ADHD

Wcale nierzadko zdarza się, że u osób z ADHD występują inne zaburzenia lub jednostki chorobowe. W zasadzie można wyróżnić tu pewne kategorie zaburzeń. 

Zaburzenia rozwojowe dotyczące uczenia się

Według różnych statystyk szacuje się, że 30-50% z ADHD ma również różnego typu zaburzenia związane z uczeniem. Do tej grupy zalicza się:

  • Dysleksja: statystyki pokazują, że 3 na 10 osób z dysleksją żyje z ADHD. Zaburzenie to polega na trudnościach związanych z nauką pisania i czytania. Nie jest znany dokładny mechanizm, który odpowiada za współwystępowanie obu tych zaburzeń u danej osoby. 

  • Dysgrafia: najprościej mówiąc, zaburzenie to sprawia, że dziecko ma brzydki charakter pisma. Dodatkowo przypadłość ta może objawiać się trudnością z prawidłowym trzymaniem długopisu, jak również nieumiejętnością zachowania odstępów między znakami. 

  • Dyskalkulia: mówi się, że dyskalkulia to matematyczna dysleksja. Występujące tu problemy są związane z liczeniem i wykonywaniem wszelkich działań matematycznych. Według niektórych statystyk ok. 20% dzieci dotkniętych dyskalkulią ma także ADHD.

  • Dyspraksja: przypadłość ta jest też określana jako syndrom niezdarnego dziecka. Objawia się poprzez problemy z koordynacją ruchów, tendencje do upuszczania przedmiotów lub rozlewania płynów. Dane statystyczne pokazują, że aż 50% dzieci z dyspraksją ma też ADHD.

Depresja

Często, zwłaszcza u dorosłych, trudności wynikające z ADHD takie jak zapominalskość, problemy z koncentracją i impulsywność mogą mieć przykre konsekwencje w życiu codziennym. Te z kolei mogą prowadzić do długotrwałego pogorszenia nastroju, a to może skutkować występowaniem stanów depresyjnych, a nawet regularnej depresji.

Niestety ADHD i depresja mają czasem podobne objawy. Taki stan rzeczy sprawia, że postawienie prawidłowej diagnozy często jest trudne. Ważnym warunkiem, który pozwoli odróżnić depresję od ADHD — lub potwierdzi występowanie obu zjawisk — jest dokładna komunikacja z lekarzem bądź psychologiem. 

Eksperci twierdzą, że problem depresji na różnych etapach życia dotyka aż 50% osób z ADHD. Te dane powinny skłonić każdą osobę do kontrolowania objawów Zespołu Nadpobudliwości Ruchowej. 

Choroba afektywna dwubiegunowa

Udało się udowodnić korelację między współwystępowaniem choroby afektywnej dwubiegunowej i ADHD. Dane pokazują, że u jednej na 13 osób z ADHD występuje choroba dwubiegunowa. Z kolei 1 na 6 osób z chorobą dwubiegunową cierpi też na ADHD. 

Jednym z następstw nieleczonego ADHD jest przypadłość charakteryzująca się naprzemiennym występowaniem wahań nastroju: od stanów depresyjnych po stany mani. 

Również jako konsekwencja nieleczonego ADHD mogą wystąpić zaburzenia lękowe. 

ADHD niejedno ma imię (typy zaburzenia)

Szczegółowa diagnostyka ADHD jest sporym wyzwaniem. Jest tak, ponieważ występują 3 typy tego zaburzenia. To często utrudnia określenie konkretnego rodzaju, który występuje u danej osoby. 

Cechą charakterystyczną u z osób z ADHD jest występowanie trwałego wzorca nieuwagi i nadpobudliwości i impulsywności. Przy czym musisz pamiętać, że nie każdy przypadek  odznacza się wszystkimi 3 cechami. Z tego względu tak ważna jest dokładna diagnostyka, o której będzie mowa w dalszej części artykułu. 

Przewaga zaburzeń koncentracji uwagi

Ta postać zaburzenia cechuje się trudnościami w planowaniu i realizacji zadań. O ile samo rozpoczęcie zadania często nie jest problemem, tak jego finalizacja przysparza sporych kłopotów. 

Osoby z tą postacią ADHD nie przywiązują dużej wagi do szczegółów, trudno im podążać za instrukcjami i prowadzić skuteczną komunikację z innymi. Kolejną charakterystyczną cechą tej postaci jest problem z koncentracją i utrzymaniem uwagi. 

Przewaga nadruchliwości

Jeśli dana osoba stale się wierci, wykonuje niepotrzebne ruchy i dużo mówi (często, gdy nie ma takiej potrzeby), możemy mieć do czynienia z typem ADHD, w którym dominuje nadruchliwość i impulsywność.

W przypadku mniejszych dzieci sporym problem stanowi ich impulsywność. Często taka osoba nie daje innym dokończyć zdania, wtrąca się w rozmowę, bez względu na to, czy ktoś prosi ją o zabranie głosu. 

U osób z przewagą nadpobudliwości problemem jest oczekiwanie na swoją kolej i słuchanie poleceń. 

ADHD mieszane

Postać mieszana to przypadku, w których występują objawy charakterystyczne dla obu wcześniej wymienionych typów. Poznając poszczególne rodzaje ADHD, na pewno już widzisz, jak trudne jest prawidłowe diagnozowanie tego zaburzenia. 

Przyczyny ADHD

Dotychczas nie udało się jednoznacznie wskazać czynników, które prowadzą do wystąpienia ADHD u danej osoby. Część najnowszych badań podkreśla rolę genetyki. Jeśli w przeszłości w rodzinie są potwierdzone przypadku tego zaburzenia, można podejrzewać, że wystąpi ono w kolejnych pokoleniach. 

Ponadto jako dominujące czynniki prowadzące do wystąpienia ADHD wymienia się:

  • Uszkodzenia mózgu;

  • Ekspozycja na czynniki szkodliwe podczas ciąży, np. rtęć lub ołów;

  • Zażywanie substancji psychoaktywnych przez matkę w okresie ciąży;

  • Przedwczesny poród;

  • Niska masa podczas narodzin dziecka;

Niektóre badania dowodzą też, że są pewne grupy podwyższonego ryzyka, które wykazują większe prawdopodobieństwo wystąpienia ADHD. Mowa tu o następujących grupach:

  • Wcześniaki — osoby urodzone przed 37 tygodniem ciąży.

  • Osoby cierpiące na epilepsję.

Jednocześnie warto zaznaczyć, że jako potencjalne przyczyny zostały wykluczone takie czynniki jak: 

  • Nadmierne spożywanie cukru;

  • Konserwanty dodawane do żywności;

  • Alergie;

Diagnostyka w kierunku ADHD 

Stwierdzenie, że w przypadku danej osoby mamy do czynienia z ADHD wymaga złożonego procesu diagnostycznego — opartego o kilka narzędzi. Wynika to z faktu, że objawy sugerujące ADHD — takie jak problemy ze snem, zaburzenia odżywania, obniżenie nastroju, czy lęk — mogą mieć inne podłoże, niezwiązane z tą przypadłością. 

Każdorazowo diagnozowanie ADHD wymaga kontaktu z psychologiem lub psychiatrą. Samodzielna próba identyfikacji tego rodzaju zaburzeń często może prowadzić do błędnych wniosków. 

W tym miejscu trzeba dodać, że gdy diagnoza dotyczy dzieci, dodatkową trudność sprawia fakt, że w gabinecie nie wykazują one codziennych objawów — typowych dla ADHD. Z tego względu tak ważne jest to, aby rodzice obserwowali zachowania ich pociechy i możliwie dokładnie przedstawili je w wywiadzie. 

Niezależnie od tego, czy temat dotyczy Ciebie, czy też Twojego dziecka, nie bagatelizuj go — niewykryte ADHD w wielu sytuacjach prowadzi do znacznego pogorszenia jakości życia. Zdarza się, że prowadzi do występowania innych chorób na tle psychicznym, szczególnie depresji.

Dodatkowo, jeśli objawy sugerujące ADHD dają się we znaki, diagnoza  staje się momentem ulgi — swego rodzaju oczyszczeniem. Pozwala z wyrozumiałością spojrzeć na wszystkie przykre doświadczenia i zastanowić się nad metodami, które usprawnią codzienne funkcjonowanie.  

Występowanie 6 z 9 objawów — podstawa do stwierdzenia ADHD

W przypadku diagnozowania objawów u dziecka konieczne jest potwierdzenie występowania dysfunkcji w następujących obszarach:

  • 6 z 9 objawów dotyczących zaburzeń koncentracji;

Oraz/lub:

  • 6 z 9 objawów dotyczących hiperaktywności lub impulsywności;

Aby móc prowadzić dalszą diagnostykę w kierunku ADHD, wymienione objawy muszą przejawiać się w większości obszarów życia codziennego. Jednocześnie ich nasilenie musi być większe niż w przypadku pozostałej części populacji. 

Mało tego, należy dowieść, że potwierdzone objawy stanowią utrudnienie funkcjonowania w co najmniej 3 obszarach:

  • Życie rodzinne;

  • Praca lub szkoła;

  • Relacja z przyjaciółmi i kontakty towarzyskie;

Ostatnim z warunków, które decydują o tym, czy mamy do czynienia z ADHD jest wykluczenie pozostałych źródeł występowania objawów. 

Elementy procesu diagnostycznego

Najczęściej proces diagnostycznych składa się z kilku faz. Poniżej przedstawiamy te, które są najczęściej spotykane w praktykach poradni zdrowia psychicznego. 

Wywiad z psychologiem lub psychiatrą

Podstawą diagnostyki jest szczegółowy wywiad, który z pacjentem przeprowadza psycholog bądź psychiatra. 

Jeżeli diagnoza dotyczy osoby dorosłej, pojawiają się tu pytania dotyczące teraźniejszości i dzieciństwa oraz okresu dorastania. Idealnie, gdy osoba poddawana diagnozie ma możliwość kontaktu z rodzicami — jest szansa, że lepiej pamiętać zachowania z dzieciństwa, które sugerują występowanie ADHD. 

W przypadku dzieci ważną rolę w całym procesie diagnostycznym odgrywają rodzice. To oni w dużym stopniu przedstawiają obraz dziecka podczas spotkania z psychologiem. 

Pytania, które padają podczas takiej wizyty dotyczą przede wszystkim:

  • Ewentualnego występowania chorób o podłożu psychicznym;

  • Historii chorób przewlekłych;

  • Przyjmowanych leków;

  • Niegrzecznych zachowań takich jak dokuczanie innymi w szkole, zabierania głosu bez czekania na swoją kolej, ciągłe chodzenie po klasie;

  • Oceny zdolności skupienia, utrzymania uwagi,  

W rozmowie z rodzicami padają też pytania dotyczące przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, relacji z rówieśnikami oraz zajęć i zainteresowań. 

Ważne, aby psycholog lub psychiatra otrzymał opinię od wychowawcy z przedszkola, lub ze szkoły. W końcu ta osoba ma stale okazję, aby obserwować zachowanie dziecka — tym samym wyłapać pierwsze  symptomy ADHD. 

Test DIVA-5

W przypadku osób dorosłych ważnym narzędziem diagnostycznym jest test DIVA-5. Ma on postać kwestionariusza, który bada występowanie ewentualnych objawów związanych z ADHD. Odnoszą się one zarówno do okresu dzieciństwa/wczesnej młodości, jak i stanu obecnego. 

Celem testu DIVA-5 jest weryfikacja, czy wszystkie 18 objawów ADHD występowało w młodości i/lub nadal występuje w życiu dorosłym osoby badanej. Dla łatwiejszego zrozumienia pytań każde z nich jest uzupełnione przykładami z życia — które łatwiej badanym odnieść do własnych doświadczeń. 

Częstą sugestią jest wypełnianie kwestionariusza w obecności kogoś, kto obserwował osobę badaną w okresie dzieciństwa. Dodatkowe spostrzeżenia mogą uzupełnić obraz zaburzeń związanych z Zespołem Nadpobudliwości Ruchowej. 

Test DIVA-5 bada tylko objawy związane z ADHD — nie padają tu pytania odnoszące się do diagnozy ewentualnych innych zaburzeń lub schorzeń psychiatrycznych. 

Ważny argument przemawiający za diagnostyką w kierunku ADHD u dzieci

Liczne statystyki jednoznacznie dowodzą, że dzieci cierpiące na ADHD są częściej narażone na różnego rodzaju wypadki i kontuzje. Zdarza się, że chcą wspinać się drzewa, nie patrząc na konsekwencje. Są one też mniej ostrożne przy przechodzeniu przez jezdnie. 

Mało tego, dzieci, u których postawiono diagnozę ADHD i rozpoczęto leczenie, cieszą się znacznie lepszymi wynikami w nauce. Jeśli sprawa diagnozy ADHD dotyczy Twojego dziecka, warto podejść poważnie do tematu — tym samym poprawić jakość jego funkcjonowania w obecnym i dorosłym życiu. 

Darmowy test na ADHD

Wykonaj darmowy test na ADHD, który zawsze jest dobrym drogowskazem.

Darmowy test na ADHD

Kliknij w przycisk "zrób test"
Zrób test

Dziedziczność w przypadku ADHD

Jeśli jesteś osobą, u której zdiagnozowano ADHD, a ten artykuł czytasz ze względu na objawy Twojego dziecka, musisz poznać dane statystyczne — wynika z nich, że w 80% przypadków ADHD występuje u osób, których rodzice lub ich rodzeństwo jest dotkniętych przez ADHD. 

Przy czym należy zaznaczyć, że dokładny schemat dziedziczenia nie został wciąż poznany. Niektóre teorie przypisują pewien wpływ okresowi dzieciństwa, kiedy to dzieci uczą się od swoich rodziców zachowań i określonych reakcji.

Podejrzenie ADHD u dziecka – co robić?

Jeśli podejrzewasz, że Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej może dotyczyć Twojego dziecka, sugerujemy następujące działania. 

  1. Dokładnie obserwowanie zachowań Twojej pociechy;

  2. Rozmowa z wychowawcą w szkole — prośba o opinię na temat problematycznych zachowań (jeśli takowe występują w szkole);

  3. Kontakt z poradnią psychologiczną: specjaliście od ADHD na podstawie szczegółowej rozmowy z Tobą, Twoim dzieckiem oraz obiektywnych testów stwierdzą, czy to zaburzenie was dotyczy;

Psychiatra – jedyna osoba uprawniona do ostatecznej diagnozy

Najczęściej psycholog jest osobą, która rozpoznaje objawy wskazujące na występowanie ADHD. Również psycholog lub pedagog przeprowadza testy i wywiad, który stanowi podstawę do postawienia ostatecznej diagnozy. 

Gdy masz już za sobą wizyty w gabinecie psychologa i wyniki testów DIVA-5 oraz MOXO wskazują na występowanie ADHD, przychodzi czas, aby udać się do psychiatry. Lekarz z tą specjalizacją ocenia wyniki dotychczasowych badań, przeprowadza wywiad i na tej podstawie stawia ewentualną diagnozę. 

Musisz jednak wiedzieć, że nie każdy psychiatra nadąża za trendami dotyczącymi badań na temat ADHD. Zdarza się, że niektóre osoby wręcz podważają występowanie tej dysfunkcji. Warto więc wybrać osobę, która specjalizuje się w badaniu i leczeniu osób z Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej. 

Leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (łagodzenie objawów)

Im więcej nauka wie na temat tego zaburzenia, tym więcej ma do zaproponowania pacjentom. Obecnie wiodącymi narzędziami są farmakoterapia i różne postaci terapii ADHD. 

Trzeba jednak zaznaczyć, że skuteczne leczenie ADHD u dorosłych czasem wykracza poza te dwa narzędzia.

Farmakoterapia

Jeżeli chodzi o leczenie farmakologiczne ADHD w przypadku łagodzenia, wyróżnia się tu trzy grupy medykamentów:

  • Pierwszą z nich są te, które działają pobudzająco na układ nerwowy. Ich zadaniem jest stymulacja produkcji dopaminy i noradrenaliny. Oba neuroprzekaźniki pełnią ważną funkcję w regulacji uwagi oraz funkcji poznawczych;

  • Do drugiej kategorii leków podawanych przy ADHD należą leki niepobudzające. Ich stosowanie jest uzasadnione, gdy występują przeciwskazania do podawania leków pobudzających. Ich zadaniem jest ograniczenie impulsywności, a także poprawa koncentracji. 

  • Rzadziej osobom z ADHD podaje się antydepresanty. Niektóre z nich skutecznie łagodzą problemy związane ze snem — tym samym wydatnie zwiększają komfort codziennego funkcjonowania.

Mimo że część osób ze sceptycyzmem podchodzi do leków na ADHD, traktując je jako prawdopodobne źródło występowania skutków ubocznych, to nie ma tutaj większego ryzyka.  Ewentualne efekty niepożądane są rzadkością Najczęściej zalicza się do nich zmniejszony apetyt, zwiększone tętno i bóle głowy. Trzeba zaznaczyć, że leki można podawać u dzieci i dorosłych.

 Może Cię zainteresować: Jak działają leki na ADHD?

W przypadku dzieci włączenie leków do łagodzenia objawów może mieć zbawienne skutki. Dzięki nim młode osoby mogą z powodzeniem osiągać wysokie wyniki w nauce i cieszyć się szczęśliwym — i przede wszystkim — bezpiecznym dzieciństwem. 

Psychoterapia

Psychoterapia ma sporo do zaoferowania osobom zmagającym się z ADHD. Jest ona wskazana szczególnie wtedy, gdy z jakichś powodów leczenie farmakologiczne nie jest wskazania. Można też ją stosować równolegle z przyjmowanymi lekami. 

Psychoterapia poznawczo-behawioralna

Ważnym narzędziem terapeutycznym przy omawianym zaburzeniu jest terapia poznawczo-behawioralna. Choć nie wpływa ona bezpośrednio na łagodzenie nadpobudliwości i zwiększanie koncentracji, to pomaga ona lepiej zrozumieć zachowania utrudniające funkcjonowanie. Oprócz tego wspiera osobę w wypracowaniu wzorców skutecznego funkcjonowania z ADHD. 

Psychoterapia w ADHD adresowana do dzieci

Psychoterapia może być świetnym narzędziem wspierającym rozwój młodego człowieka. Podstawą pracy jest tutaj pomoc dziecku w zrozumieniu, z czego wynikają określone zachowania. Spotkania z terapeutą pomagają dziecku zapanować nad impulsywnymi zachowaniami i lepiej radzić sobie w relacjach z rówieśnikami.

Wykwalifikowany terapeuta wspiera również rodziców — wskazuje im kierunki postępowania, które pomagają zwiększyć komfort funkcjonowania ich pociechy. 

Medytacja 

Choć niektórzy patrzą z przymrużeniem oka na pozytywny wpływ medytacji, to wiele osób twierdzi, że pomaga ona zmniejszyć nasilenie objawów ADHD. Jej największą zaletą jest łatwa dostępność. W końcu nie wymaga ona wizyt w gabinetach terapeutycznych, ani recept na leki. Jest ona w zasięgu możliwości każdej osoby. 

Twierdzi się, że medytacja uspokajająco wpływa na ludzki mózg. To z kolei sprzyja swego rodzaju wyciszeniu objawów ADHD. Sesje medytacje także pozwalają kontrolować emocje — to też ważny aspekt życia z Zespołem Nadpobudliwości Ruchowej. 

Aktywność fizyczna

Ćwiczenia fizyczne (zwłaszcza aerobowe – trwające około 30 minut) wskazuje się jako metodę, która pozwala minimalizować objawy ADHD. Dodatkowo tego typu aktywność w sposób pośredni poprawia jakość życia osób z Zespołem Nadpobudliwości Ruchowej — wpływa na lepszą jakość snu. 

Aktywność fizyczna jest szczególnie zalecana w przypadku dzieci — to właśnie ruch sprawia, że są one w stanie regulować zachowania impulsywne i panować hiperaktywnością. Według badań wskazana dawka aktywności fizycznej powinna zakładać codzienne ćwiczenia fizyczne trwające około 60 minut.

Suplementacja 

Choć nie ma twardych dowodów na zbawienny wpływ różnego rodzaju suplementów, to wiele osób decyduje się na suplementację następującymi produktami:

  • Ginkgo biloba: stymuluje syntezę dopaminy i serotoniny. Oprócz tego suplement wykazuje szereg pozytywnych korzyści na funkcjonowanie organizmu. Warto więc rozważyć włączenie tego typu suplementacji. 

  • Acetylo L-karnityna: ta substancja działa w podobny sposób do Ginkgo biloba, stąd jest często stosowana przez osoby z ADHD.

  • Ashwagandha: przyjmowanie suplementów na bazie tej rośliny pozwala łagodzić lęk i kontrolować nastrój. Co więcej, są badania, są badania, które potwierdzają skuteczność suplementacji w przypadku dzieci. Preparaty zawierające ashwagandhę mogą poprawiać koncentrację. 

Dorosłość pod znakiem ADHD

Wbrew temu, co niektórzy twierdzą, z ADHD się nie wyrasta. Zdarza się, że osoby, u których zaburzenie zostało zdiagnozowane w dzieciństwie, z czasem potrafią  wypracować mechanizmy ułatwiające prowadzenie satysfakcjonującego życia. Niestety czasem ta przypadłość utrudnia organizowanie codzienności w życiu codziennym. Dlatego właśnie tak istotna jest prawidłowa diagnoza i wdrożenie terapii, która zminimalizuje negatywne objawy zaburzenia.

ADHD w kontekście życia zawodowego

Cechą charakterystyczną życia zawodowego osób z ADHD jest duża zmienność. Dotyczy ona przede wszystkim zmiany miejsca pracy, ale często też wykonywanego zawodu. Na tę sytuację wpływa kilka czynników. 

Na pierwszy plan tutaj wysuwa się problem z dotrzymywaniem terminów i pamiętaniem o kilku rzeczach naraz. Dana osoba stara się za wszelką cenę wywiązywać się ze swoich obowiązków, a nagle się okazuje, że jakiś drobny szczegół jej umknął. Takie incydenty powtarzają się, a z czasem pracownik z ADHD ma przyklejoną łatkę osoby niesłownej i niedbale podchodzącej do wykonywanych obowiązków zawodowych. Ten opis to codzienność wielu osób żyjących z ADHD. 

Atmosfera, która rodzi się w miejscu pracy, często skłania osoby do poszukiwań zatrudnienia w innym miejscu. W tym momencie uruchamia się spirala ciągłych zmian miejsca pracy i pogarszającej samooceny. 

Podobnie jak w pozostałych obszarach życia ADHD nie przekreśla szans na osiągnięcie sukcesów zawodowych. Jest wielu lekarzy, prawników i specjalistów w swoich dziedzinach, którzy żyją z ADHD, a efekty ich pracy są godne podziwu. Jak zwykle kluczem do powodzenia jest tutaj kontrola zaburzenia. 

ADHD – definicja, diagnostyka, leczenie (podsumowanie)

Mamy nadzieję, że powyższe kompendium wiedzy stanowi dla Ciebie wartościową treść. Wierzymy też, że jeśli podejrzewasz u siebie lub u Twojego dziecka tę przypadłość, wiesz, jak podejść do pełnego zdiagnozowania ADHD. Pamiętaj, że dostępne obecnie metody terapeutyczne pozwalają prowadzić satysfakcjonujące życie pomimo występowania pewnych cech, które utrudniają funkcjonowanie w niektórych obszarach naszego życia.

Źródła: 

  1. https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/facts.html
  2. https://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/adhd/Pages/Causes-of-ADHD.aspx
  3. http://www.divacenter.eu/DIVA.aspx?id=528
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7046577/
  5. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1087054715627489
CO OFERUJEMY?

Powróć do swojej najlepszej formy

Wybierz swojego specjalistę

Robert Pinkert - Psycholog
Psycholog CEO&Founder
psycholog w pracy
Psycholog/
psychoterapeuta
Patrycja Mlynarczyk - Psycholog/Terapeuta par
Psycholog/
psychoterapeuta

Newsletter

Zapisz się na bezpłatny newsletter, otrzymuj powiadomienia o najnowszych wpisach oraz odbierz prezent!

Pozostałe artykuły

Potrzebujesz wsparcia?
Zapisz się na konsultację online i zrób krok w kierunku zdrowia psychicznego.