Despair man lying on the sofa and thinking about problems. Portrait of tired man

Nic mi się nie chce — lenistwo czy depresja?

Istnieją takie momenty w życiu, kiedy zasoby energii stają się mocno ograniczone. U wielu osób pojawia się również niechęć do aktywności, które do tej pory chętnie realizowały. Czasami problemem może stać się nawet zwykłe wstanie z łóżka. W takich sytuacjach zasadne zdaje się pytanie, czy jest to lenistwo, czy depresja. W wielu przypadkach przyczyną braku motywacji do czegokolwiek jest choroba.

Brak motywacji do czegokolwiek — możliwe przyczyny

Jeżeli zadajesz sobie pytanie, “dlaczego nic mi się nie chce”, „czy mam depresję” albo wpisujesz w wyszukiwarce Google zapytanie „depresja a lenistwo” i próbujesz zrozumieć przyczynę swojego stanu, powinieneś wziąć pod uwagę, że brak motywacji może wynikać z wielu przyczyn. Dla przykładu może być to:

• długotrwały stres,
  • nadmierne obciążenie w pracy,
  • problemy osobiste,
  • niewłaściwa dieta, a nawet
  • zmiany pogodowe.

W sytuacji jednak, gdy stan pod tytułem “nic mi się nie chce” się przedłuża i trudno zlokalizować jego racjonalną przyczynę, może być on rezultatem choroby, z którą mierzy się kilkaset milionów ludzi na całym świecie. Chodzi tutaj o depresję. Jednym z najbardziej dostępnych sposobów, aby sprawdzić, czy masz depresję, jest wykonanie testu Becka. Sprawdź, czym jest test Becka i wykonaj go na naszej stronie internetowej.

Lenistwo czy depresja — czym słownikowo jest lenistwo?

Jeżeli brak motywacji do czegokolwiek miałby być rezultatem lenistwa, trzeba odpowiedzieć na pytanie, czym w istocie jest lenistwo. Zgodnie z definicją jest to „stan ducha, który powoduje zaniechanie jakiegoś wymaganego działania bądź też działań, który powoduje przedłużenie czasu wypoczynku pasywnego ponad uznane w danej chwili i dziedzinie normy”. Lenistwo zwykle:

• jest krótkotrwałe — wynikające na przykład z potrzeby odpoczynku po okresie ciężkiej pracy lub stresu,
  • odnosi się wyłącznie do wymagających zadań (pierwsze objawy depresji, a także te następujące w zaawansowanej fazie choroby dotyczą nawet prostych czynności, takich jak choćby mycie zębów),
  • prowadzi do poczucia zadowolenia oraz relaksu (w przeciwieństwie do depresji, która związana jest z poczuciem beznadziejności, smutku oraz poczucia winy),
  • nie jest związane z fizycznymi objawami, takimi jak na przykład bóle głowy, zaburzenia snu oraz bóle mięśni.

To, co czuje osoba z depresją w wielu przypadkach nie jest rozumiane przez jej otoczenie i traktowane jest jako lenistwo. Wynika to w dużej mierze z braku odpowiedniej świadomości społecznej, czym jest choroba, na którą według statystyk cierpi na całym świecie około 280 milionów ludzi (niecałe 4 procent populacji).

Depresja a lenistwo — definicja depresji

Kiedy zadajesz sobie pytanie typu “Z jakiego powodu nic mi się nie chce” albo “jak nie być leniwym”, a po wykonaniu na przykład testu Becka okazuje się, że zmagasz się z depresją, w wielu przypadkach najlepszym wyjściem jest psychoterapeuta online.

Światowa Organizacja Zdrowia, czyli WHO określa depresję następująco: „choroba psychiczna, która występuje powszechnie i objawia się smutkiem, utratą zainteresowania przyjemnościami, poczuciem winy, a także niską samoocenę, zaburzeniami snu oraz apetytu”.

Kluczowe jest nie tylko odróżnienie depresji od lenistwa, ale również od zniechęcenia. Każda osoba popada bowiem okazjonalnie w stan zniechęcenia natomiast w takich sytuacjach smutek nie jest uporczywy, nie obniża się aktywność fizyczna, a także nie pojawia się poczucie nieuzasadnionego napięcia oraz beznadziejności.

Depresja to choroba, która ma znacznie bardziej chroniczny charakter. Szukanie wtedy odpowiedzi na pytanie “jak nie być leniwym” mija się z celem. Istotne staje się wyłącznie skonsultowanie z psychoterapeutą oraz psychiatrą. Jeżeli zastanawiasz się na przykład, czy Ty lub osoba z Twojego najbliższego otoczenia cierpi z powodu tej choroby, powinieneś poznać podstawowe informacje na temat pierwszych objawów depresji.

Jakie są pierwsze objawy depresji?

Pierwsze objawy depresji, na które warto zwrócić uwagę to:

• obniżenie libido,
  • zaparcia,
  • problemy z erekcją,
  • dolegliwości bólowe, które nie mają somatycznej przyczyny,
  • uczucie niepokoju,
  • częste oddawanie moczu,
  • uczucie duszności,
  • uczucie „kuli w gardle”.

Nierzadko również jedną z pierwszych przyczyn depresji jest właśnie niechęć do wstania z łóżka. W takich przypadkach rady typu “Jak mi się nie chcę wstać z łóżka, to zaczynam myśleć pozytywnie i od razu świat nabiera innych barw. Zrób to samo!” albo jeszcze gorzej wskazówki typu “Weź się w garść” bardziej dołują osobę chorą, niż jej pomagają. W naszej kulturze bardzo często problemy psychiczne są głęboko tłumione, a szczególnie niechętnie przyznają się do nich mężczyźni. Wynika to między innymi ze stereotypów dotyczących płci. Kobiety, które zmagają się z wyżej wymienionymi objawami również są jednak często dyskryminowane i obawiają się przyznać przed sobą oraz swoim otoczeniem do depresji.

Co czuje osoba z depresją?

Osoba, która szuka w internecie informacji na temat swojego stanu i wpisuje w oknie wyszukiwania na przykład “Nic mi się nie chce. Co to za choroba?”, bardzo często jest już w naprawdę poważnym stanie. Co czuje osoba z depresją? Przede wszystkim patrzy na świat pesymistycznie. Czarne widzenie przyszłości idzie natomiast w parze z niskim poczuciem wartości. Osoba, która zmaga się z depresją, przestaje wierzyć we własne możliwości i jest skoncentrowana głównie na poczuciu porażki oraz winy. W tym jednak przypadku takie skupienie nie ma funkcji korygującej.

Poczucie winy obecne w depresji jest toksyczne, a także nadmiarowe. Pacjent używa go na nieświadomym poziomie, aby zadręczać samego siebie. Nierzadko również cierpi na tym jego najbliższe otoczenie. W wielu przypadkach utrata “apetytu na życie” przyjmuje wymiar dosłowny. W związku z tym pojawia się spadek masy ciała. Z kolei w cięższych stanach osoby zmagające się z depresją, wycofują się z aktywności, a także z kontaktów z innymi ludźmi. W rezultacie choroba wpycha człowieka w spiralę, w której nie ma już możliwości uzyskania wsparcia od bliskich.

Brak motywacji do czegokolwiek — jak leczyć depresję?

Jeżeli znasz już odpowiedź na pytanie, czy źródłem Twoich problemów jest lenistwo, czy depresja, test wykazał, że zmagasz się z powszechną chorobą cywilizacyjną, powinieneś podjąć leczenie. Wpisując w Google “depresja terapia”, dowiesz się, że psychoterapia bardzo często łączona jest z farmakoterapią.

Psychoterapia online, którą możesz rozpocząć, prowadzona jest często w nurtach:

• poznawczo-behawioralnym oraz
  • psychoanalitycznym.

Oczywiście wszystkich nurtów psychoterapii jest więcej, jednak najczęściej wyrosły one na bazie wyżej wymienionych. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, które podejście do pacjenta z depresją, jest najlepsze. Skuteczność wszystkich nurtów, w których pracują nasi specjaliści, została bowiem potwierdzona i naukowo przebadana.

Najważniejsze w kwestii doboru idealnego psychoterapeuty są jego kompetencje. W naszej ofercie nie ma natomiast obiektywnie gorszych oraz lepszych podejść psychoterapii. Spore znaczenie przy wyborze odpowiedniej formy psychoterapii mogą mieć również cechy osobowościowe pacjentów. Leczenie w przypadku terapii psychoanalitycznej lub psychodynamicznej opiera się w dużej mierze na analizowaniu przeszłości oraz nadawaniu nowego znaczenia przeszłym wydarzeniom.

Z kolei psychoterapia poznawczo-behawioralna skupia się bardziej na zmianie myślenia oraz przekonań na maksymalnie racjonalne. Jest również zorientowana przede wszystkim na czas teraźniejszy. W trakcie sesji w nurcie psychoterapii poznawczo-behawioralnej pacjenci nierzadko otrzymują zadania oraz opracowywane są metody radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. W trakcie psychoterapii poznawczo-behawioralnej znacznie większą rolę odgrywa psychoterapeuta, natomiast w przypadku psychoterapii w nurcie psychoanalitycznym oraz psychodynamicznym w trakcie sesji mówi głównie pacjent.

Jeżeli odpowiedź, na pytanie “czy mam depresję” brzmi “tak”, często konieczne staje się również sięgnięcie po farmakoterapię. W takich przypadkach w żadnym wypadku nie warto dobierać sobie leczenia samodzielnie. Psychiatra, który także jest dostępny u nas online, może zalecić Ci na przykład medykamenty, które powodują podniesienie poziomu serotoniny w mózgu.

To jednak tylko część z możliwości, gdyż wszystkich dostępnych w aptekach leków przeznaczonych dla osób z depresją, jest naprawdę sporo. Dobrą wiadomością jest to, że depresję można kontrolować w taki sposób, aby jej wpływ na życie chorej osoby był maksymalnie ograniczony lub praktycznie niezauważalny. W żadnym jednak wypadku nie powinno się bez porozumienia z lekarzem samodzielnie odstawiać przepisanych leków. Nie warto również pochopnie rezygnować z psychoterapii.