Uzależnienie od leków

Uzależnienie od leków jest niestety coraz bardziej popularne w naszym społeczeństwie. Dzieje się tak, ponieważ trudno jest się nam odnaleźć w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Suplementy diety oraz leki są szeroko dostępne, co ułatwia popadanie w nałóg. Uzależnienie od lekarstw jest niestety także bardzo niebezpieczne zarówno dla naszego zdrowia, jak i nawet życia. Warto więc szybko zareagować, jeśli zaobserwujemy u siebie lub bliskich nam osób niepokojące objawy. Nasz serwis został stworzony z myślą o niesieniu profesjonalnej i szybkiej pomocy osobom, które cierpią na różnego rodzaju zaburzenia, w tym także uzależnienie od leków. Wykonujemy naszą misję z pasją, a nasi specjaliści posiadają duże doświadczenie w walce o zdrowie. Oferujemy wygodną dla wszystkich osób pomoc online, co ułatwia kontakt z psychologiem lub psychiatrą, prowadzimy także wiele rodzajów zajęć i terapii.Uzależnienie od leków jest niestety coraz bardziej popularne w naszym społeczeństwie. Dzieje się tak, ponieważ trudno jest się nam odnaleźć w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Suplementy diety oraz leki są szeroko dostępne, co ułatwia popadanie w nałóg. Uzależnienie od lekarstw jest niestety także bardzo niebezpieczne zarówno dla naszego zdrowia, jak i nawet życia. Warto więc szybko zareagować, jeśli zaobserwujemy u siebie lub bliskich nam osób niepokojące objawy. Nasz serwis został stworzony z myślą o niesieniu profesjonalnej i szybkiej pomocy osobom, które cierpią na różnego rodzaju zaburzenia, w tym także uzależnienie od leków. Wykonujemy naszą misję z pasją, a nasi specjaliści posiadają duże doświadczenie w walce o zdrowie. Oferujemy wygodną dla wszystkich osób pomoc online, co ułatwia kontakt z psychologiem lub psychiatrą, prowadzimy także wiele rodzajów zajęć i terapii.

Czym są uzależnienia od leków?

Lekomania należy do uzależnień, które mogą powodować najbardziej niebezpieczne konsekwencje dla organizmu. Jest to więc porównywalne do środków, które wywołują działania psychoaktywne, takich jak alkohol, dopalacze czy narkotyki. Najogólniej lekomanią nazywa się uzależnienie od wszelkich leków, ponieważ substancje czynne, jakie w nich występują, mogą wchodzić w interakcje z procesami życiowymi w organizmie każdego człowieka. Podobnie, jak w przypadku substancji psychoaktywnych, brak dostarczenia odpowiedniej dawki leku u osoby uzależnionej, może wywoływać syndrom odstawienia, czyli powodować nadmierne pocenie się rąk, drażliwość, drżenie mięśni, zaburzenia układu pokarmowego, tachykardię czy nawet depresję. Nie tylko specjalistyczne lekarstwa mogą powodować nałóg. Zdarza się, że dana osoba nadużywa leki przeciwbólowe, co również wywołuje uzależnienie. Pamiętajmy, że bezzasadne przyjmowanie jakichkolwiek środków farmakologicznych, bez kontroli lekarza, może prowadzić do pojawienia się groźnego problemu. Dla osób, które zauważyły u siebie tego typu zaburzenia, skutecznym rozwiązaniem może okazać się terapia uzależnień online. Dzięki możliwości prowadzenia zajęć zdalnych możliwe jest indywidualne dostosowanie terminu kolejnych spotkań do czasu pracy pacjenta.

Jakie są rodzaje uzależnień od leków?

Tak jak już wspomnieliśmy, można uzależnić się od wszelkich środków farmakologicznych. Istnieje jednak kilka szczególnych grup, których nadmierne zażywanie często bagatelizujemy, szczególnie dlatego, że albo są one łatwo dostępne, albo pozornie odczuwamy ich niedobór, mimo odpowiedniego dawkowania zaleconego przez lekarza. Wyróżnia się więc przede wszystkim:

• uzależnienie od leków przeciwbólowych – są ogólnodostępne, można je znaleźć w każdym sklepie spożywczym, aptece czy nawet na stacji benzynowej. Ich zadaniem jest uśmierzanie bólu, jednak końcowy efekt pojawia się dopiero po odczekaniu kilkunastu minut. Leki przeciwbólowe mogą więc powodować silne uzależnienie związane z ich bezzasadnym nadużywaniem.
  • uzależnienie od leków nasennych – długotrwały stres wywołuje częste problemy ze snem. Do tego celu wprowadzane do sprzedaży są lekarstwa nasenne. Wiele osób korzysta z tego, że często są one wydawane bez recepty, w związku z czym są łatwo dostępne;
  • uzależnienie od leków uspokajających – podobnie, jak w przypadku leków nasennych, osoba uzależniona odczuwa ciągły niedobór i ma wrażenie niewystarczającego działania tych substancji, co sprawia, że przyjmuje ich coraz więcej;
  • uzależnienie od leków psychotropowych – są przepisywane na receptę. Często osoby, które cierpią na różnego rodzaju dolegliwości zdrowia psychicznego, nie odczuwają natychmiastowej poprawy, nadużywając dzienną dawkę. Nierzadko prowadzi to do odczuwania niedoboru substancji aktywnej, a w rezultacie, do ich nadużywania.

Uzależnienie od leków – objawy

Lekomania jest ciężka do zdiagnozowania, jeśli chorzy nie przyznają się do swojego nałogu. Można jednak zaobserwować pewne zmiany w zachowaniu osób, które są uzależnione od nadmiernego przyjmowania środków farmaceutycznych. Należą do nich między innymi:

• zobojętnienie na bodźce zewnętrzne;
  • koncentracja na zdobyciu danego leku;
  • zmiany osobowościowe;
  • rozdrażnienie;
  • spadek zdolności psychomotorycznych;
  • stany lękowe,
  • bezsenność;
  • częste wizyty u różnych specjalistów;
  • przyjmowanie coraz większej dawki leku bez określonej przyczyny;
  • wahania nastroju;
  • sięganie po środki przeterminowane.

Objawy uzależnienia od poszczególnych leków mogą przybierać różne formy. Jest to jednak bardzo rozległy temat, który wymagałby wyszczególnienia każdego przypadku z osobna. Najczęściej jednak uzależnienie od leków nasennych wywołuje objawy zmęczenia, braku energii oraz spadku koncentracji. Z reguły osoba, która cierpi na ten nałóg, sama nie zauważa zmian w swoim zachowaniu, jednak osoby bliskie dostrzegają pewne niespotykane wcześniej zachowania, które mogą wskazywać na przedawkowanie tych środków. Uzależnienie od leków przeciwbólowych daje z kolei objawy odczuwania ciągłego rozdrażnienia, odczuwanie bólu, który ciągle się wzmaga lub też silne wahania nastroju.

Leczenie uzależnienia od leków

Wiele osób zastanawia się, gdzie leczyć uzależnienie od leków. Istnieją specjalistyczne ośrodki, które są odpowiednie dla osób, które są w zaawansowanym stopniu nałogu. To, jak leczyć uzależnienie od leków nasennych czy innych środków farmakologicznych, powinno być ściśle określone przez specjalistów. Nie powinno się samodzielnie wdrażać systemów leczenia. Pokonanie lekomanii jest trudne, jednak nie niemożliwe. Jej leczenie powinno być rozpoczęte jak najwcześniej. Często jednak osoby chore ukrywają swój nałóg przed bliskimi. Bardzo ważne jest także wsparcie psychiatryczne lub psychologiczne. Dobrym wyborem może okazać się psycholog online, który w dyskretny sposób przeprowadzi rozmowę z pacjentem oraz dokona wstępnej diagnozy problemu.

Skutki uzależnienia od leków

Konsekwencje przyjmowania dużej ilości niezalecanych środków farmakologicznych może mieć wiele negatywnych skutków. Należą do nich przede wszystkim:

• problemy zdrowotne, ponieważ u pacjenta mogą pojawić się problemy z układem pokarmowym, podrażnienia żołądka, zaburzenia pracy serca oraz układu krążenia czy nawet uszkodzenie wątroby.
  • problemy społeczne, które będą skutkowały trudnością w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, problemy zawodowe czy całkowite wykluczenie społeczne.
  • problemy prawne, które wiążą się z nielegalnym pozyskiwaniem leków, kradzieżom w tym celu, prowadzeniem pojazdów pod wpływem silnych substancji zaburzających motorykę.

Jakie są fazy uzależnienia od leków?

Istnieją cztery podstawowe fazy uzależnienia od leków. Są to:

• faza I – eksperymentalna, która najczęściej jest spowodowana przyjmowaniem leków zgodnie z zaleceniem specjalisty lub też leczenie się na własną rękę dostępnymi na rynku środkami.
  • faza II – nadużywanie, czyli przyjmowanie środków farmakologicznych w większej ilości, niż jest zalecana.
  • faza III – uzależnienie psychiczne i fizyczne od leków. Pacjent odczuwa silną potrzebę ich przyjmowania, mimo że może być to niebezpieczne dla jego zdrowia lub życia.
  • faza IV – destrukcja, charakteryzuje się dostosowaniu stylu życia do nałogu. Człowiek, który jest w tym stadium choroby, nie wykonuje codziennych obowiązków, traci relacje z rodziną.